Ilse

Ik ben danstherapeut en dansdocent en studeerde uitvoerende dans aan het Koninklijk Conservatorium, Den Haag en Codarts, Rotterdamse Dansacademie.

Na een periode van dansprojecten als freelancer richtte ik me op danseducatie en ontwikkelde ik ervaring in het lesgeven aan kinderen, tieners en ouderen. Voor volwassenen gaf ik workshops improvisatiedans, evolution dance en bewust bewegen in binnen- en buitenland. Tegenwoordig specialiseer ik me in dansimprovisatie voor volwassenen en in danstherapie. Ik werk als danstherapeut met  mensen met dementie en mensen met niet-aangeboren hersenletsel in verpleeghuissetting in de regio Den Haag.

Dansimprovisatie

De improvisatie danskunst is sinds mijn afstuderen een grote liefde van mij. Op het toneel ontstaat er soms een staat van flow waarin overgave aan het moment en precies ‘weten wat er moet gebeuren’ hand in hand lijken te gaan. Bij de deelnemers in de improvisatie les merk ik ook dat gezien worden iets magisch kan doen. Als in het vluchtige moment jouw dans ontvangen wordt door een publiek, is dat een bekrachtiging van het individuele en soms kwetsbare proces van zelfexpressie.

Dans en fysieke expressie

Dans en fysieke expressie zijn een deel van mijn wezen. Hoe graag ik ook studeer, overpeins, boeken lees en onderzoek, ik kom steeds weer terug bij het dansende lichaam dat me meer vertelt dan ik kan bedenken. Daarom voel ik me gelukkig dat ik van dans en beweging mijn beroep heb gemaakt, omdat het mijn manier is om in veel situaties te ontdekken wat een natuurlijke volgende stap kan zijn.

Mijn ervaring in het luisteren naar en gidsen van het lichaam deel ik graag met anderen.

Dansen kan een middel worden om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. Het kan je helpen meer ontspanning te vinden; ‘minder denken, meer doen’. Bewegen helpt om blokkades te overwinnen, of troost te vinden.

In dit interview ging Petra Hiemstra met mij in gesprek over de plek van luisteren en afstemmen in mijn werk. Tijdens deze podcast van LUX ga ik in gesprek met Rik Zwalua over het thema ‘geluk’, meebewegen en dans voor met mensen met dementie.

 

Voor de lessen dansimprovisatie vind ik mijn inspiratie in studies met Billie Hanne en Julyen Hamilton en maak ik gebruik van mijn ervaring als podiumkunstenaar. Ook het Axis Syllabus Compendium heeft mijn docentschap sterk beïnvloed. https://www.axissyllabusforum.org/ Van 2013 tot en met 2018 maakte ik onderdeel uit van het Axis Syllabus Research Meshwork als kandidaat docent.